Tuesday, January 24, 2012

perjalanan seorang daei..

Assalamualaikum..da lame rsenye saye ta up date blog nie..bkn sbb malas..tapi terlalu sibuk dgn klas yg bru bermula.. yela..kelas abes ptg..smpai rumah pun da na msok mghrib.. ouh..lupa na bgtau..skrg nie sye tggl jauh skit dari campus..so..kene ulg alik.. tapi..saye tau itu ta bole dijadikan alasan.. kerana..kalau kita ikhlas berjuang berdakwah..pasti tiada apa yg mnjadi halangan..hm..nmpak sangt iman saya masih rapuh dan lemah kalau na dibandingkan dengan rakan rakan mujahadah yg laen..

Sebenarnya sye tade idea pun na tulis apa..tapi saya na kongsikan kesimpulan yang saya dapat mlalui pemerhatian trhadap masyarakat skrg.. mcm yg kita da tau..skrg nie ade mcm2 fashion tudung..kbnykan remaja prempuan lebih gemar memilih shawl.. pada saya ini satu prubahan yg bagus.. walaupun mreka mmkai tudung tersebut kerana mgikut fashion..tetapi sekurang2nya mereka mnutup aurat..dari tidak memakai tudung mereka memakai tudung.. Cuma satu yg saya kesalkan ialah cara pnutupan aurat tuu tak brapa na sempurna..mmg ta salah na mgikut fashion..tapi seeloknya da alang2 tutup aurat..biarla smpurna..ta rugi ape2 pun..

Ada lagi satu yg ingin saya kongsikan.. waktu saya ke masjid untuk solat zuhur..saya terkejut dan gembira sbb ramai syabab-syabab Islam yg tgah beriktikaf di dalam masjid tersebut..alhamdulillah.. nie la yg sbnrnya kita na tgok.. ramai remaja yg salah faham..ramai yg mganggap jadi baik or alim tu bermakna kita kene pakai songkok..kopiah..jubah..dan mcm2..sebenarnya ta pun..jadi baik or alim ta smestinya kita kene pkai mcm ustaz2..saya faham jiwa seorang remaja..bole je kalau kita na pkai jeans dan t shirt as long as mnutup aurat dan sopan..then kita jaga larangan dan suruhan Allah..

Pada masyarakat yang berada di luar tu.. jgn terlalu menilai..knpa sye ckp mcm nie..?sbb masyarakat skrg terlalu sgt mnilai..contoh..bila ternmpak seorg remaja lelaki memakai jeans..lepak ramai2 dgn kawan dy..msti akan berprasangka buruk.. kita tatau keadaan dan amalan remaja tersebut..ntah2 dy lagi bagos dari kita..cukup sekadar kita mendoakan kesejahteraan dy..kan lagi bagus..? J

No comments:

Post a Comment