Friday, February 3, 2012

cintai sunah Rasulullah :)

Bismillahirahmanirahim.. Assalamualaikum.. wah..! seronoknya saya kebelakangan nie.. knpa..? sbb nya sejak kebelakangan nie.. da makin ramai saya nampak syabab2 dan ukhti2 Islam bangun menyebarkan dakwah dan menyambung sunah Rasulullah.. J walaupun cara mereka berbeza.. tapi tujuan mereka sama.. ada yg berjuang melalui laman facebook.. ad yg menyampaikan melalui medan blog.. dan ad yg menasihati melalui sms.. yg penting ikhlas kerana Allah.. J

Kita kena ingat.. Kita nie penyambung generasi Islam.. Rasulullah menaruh harapan pada kita supaya memperjuangkan Islam.. walaupun Rasulullah tak pernah berjumpa dengan kita.. tapi Rasulullah menyatakan bahawa Baginda rindu dengan saudaranya..sperti hadis:

“aku ingin sekali bertemu dengan saudara-saudara kita”.. Lalu para sahabat pun bertanya: “bukankah kami semua saudaramu ya Rasulullah..?”.. Rasulullah menjawab, “bukan, kalian adalah sahabat sahabatku,sedangkan saudaraku adalah mereka yang hidup setelah ku..”
                                                                                                    (Musnad Imam Ahmad)
Kalau kita betul2 hayati kasih sayang Rasulullah terhadap kita..pasti kita akan menangis..
Tapi pernah ta kita terpikir betapa kecewanya Rasulullah bila kita ta ikut ajarannya dan abaikan sunahnya.. Rasulullah selalu mendahulukan umatnya tapi adakah kita selalu merindui Rasulullah..? Saya menulis bukan kerana saya bagus.. saya juga sring lalai dan tewas dalam bermujahadah..tetapi.. jika org yang betul2 baik dan sempurna sahaja yang boleh mmberi nasihat dan dakwah..nescaya pasti tiada kedengaran kata2 nasihat mahupun dakawah.. saya amat berharap nukilan ini menjadi dorongan dan nasihat pada diri saya dan syabab serta ukhti yang berada di medan perjuangan pada akhir zaman ini..

Ketahuilah.. kita perlu mendidik iman dan takwa kita agar dapat membimbing nafsu kearah kebaikan.. amalkan sunah Rasulullah dan jauhi larangan Allah.. jaga suruhanNya dan insyaAllah iman dan takwa kita dapat diperbaiki.. jika kita tewas ketika masih dalam proses untuk mengubah diri kita.. jgn mudah mengalah.. yakinlah bahawa Allah Maha Pengampun dan teruslah berusaha sehingga kita berjaya menjadi muslim sejati.. insyaAllah.. J

No comments:

Post a Comment